DANS

Heb je interesse in klassieke dans of eerder in hedendaagse dans?

In d’Academie Podium kan het allebei!

Graad 1

De eerste graad  is er voor onze allerkleinsten, voor 6-en 7 jarigen en duurt 2 jaar.
Gedurende 1 uur per week werken onze jongste dansertjes spelenderwijs rond muzikaliteit, ritme, gebruik van ruimte en lichaam. Het dansplezier staat telkens voorop!

GRAAD 2

Vanaf 8 jaar, duurt 4 jaar en kent 2 wekelijkse lestijden.

Het danslab bestaat uit 2 vakken. De basis van de klassieke danstechniek wordt aangeleerd in het vak klassieke dans. Daarnaast volgen de leerlingen ook het dansatelier waar de nadruk  ligt op het artistieke en het expressieve. Er wordt telkens gewerkt naar toonmomenten en dansvoorstellingen waar beleving en inleving een hoofdrol spelen.

Graad 3

De derde graad loopt over een periode van 3 jaar en kent 2 wekelijkse lesmomenten.

Vanaf de derde graad krijgen onze dansers 2 dansvormen aangereikt, klassieke dans en hedendaagse dans.

De klassieke danstechnieken worden verder uitgewerkt volgens het Vaganova-systeem.

In de les hedendaagse dans wordt gestart met de basistechnieken waardoor uitbreiding van de bewegingstaal wordt aangeleerd. Tijdens deze lessen wordt ook ruimte gemaakt voor improvisatie en choreografie.

Graad 4

Vanaf de 4e graad kan je een keuze maken tussen hedendaagse dans en klassieke dans.

Ook kan je een specifieke keuze maken tussen  vertolkend danser, waar de nadruk meer ligt op het uitvoerende, en creërend danser waar meer aandacht gaat naar het maken en creëren van dansen en choreografieën.

IMGP3834

Optioneel

(start in het 2e jaar van de derde graad)

Naast de twee verplichte vakken kunnen de leerlingen vrijwillig een extra sessie ‘pointes’ volgen. Het op de tenen dansen vraagt een bijzondere controle waarbij de voet – en enkelspieren voldoende moeten ontwikkeld zijn.

Ervaring, trainingsfrequentie en de bouw van de voet zijn hierin bepalend.

Volwassenen

Vanaf 18 jaar tot … kan je dansles volgen voor volwassenen. Het traject begint vanaf de tweede graad. In een twee uur durende les hedendaagse dans per week maak je kennis met de basistechnieken van de dans in de breedst mogelijke zin. Verschillende soorten opwarmingstechnieken, een vleugje yoga, lichaamscorrigerende en spierversterkende oefeningen, swingende hedendaagse danspassen en inspirerende improvisatiemomenten komen aan bod.

Vanaf de 3e graad breidt de opleiding projectmatig uit . Een verbreding van de algemene danskennis, het bijwonen van voorstellingen, dansgeschiedenis en danscultuur komen aan bod.